Ai dreptul la despăgubiri, dacă mașina ta ”fură” în testele de emisii: decizia vine de la Luxemburg

de: Alexandru Puiu
03 06. 2022

Curtea de Justiție a Uniunii Europene de la Luxemburg a creat contextul legal pentru a îndreptăți posesorii de mașini cu ”dispozitive ilegale de reducere a poluării” să poată solicita despăgubiri de la producătorul autoturismul.

Practic, sunt șanse mari să se ia o decizie, să se creeze contextul, la nivelul întregii Uniuni Europene, ca persoanele care au achiziționat o mașină ce face parte din scandalul emisiilor poluante trucate, precum numeroase modele de la Volkswagen sau Mercedes – Benz, să poată solicita despăgubiri. CJUE ar putea să hotărască acest lucru în contextul unui dosar împotriva producătorului german Mercedes – Benz, conform Reuters.

Scandalul emisiilor poluante nu s-a încheiat

Ca referință, dispozitivele care falsifică testele de emisii poluante reprezintă atât mecanisme hardware, cât și programe software, care pot modifica, în anumite condiții, nivelul emisiilor. Deși sunt complet ilegale, acestea au fost folosite la scară largă de producători importanți din industria auto, mai ales la modelele diesel, pentru a ascunde nivelul real al gradului de poluare generat de vehicule.

Procesul inițial care ar putea duce la dreptul la despăgubiri a fost intentat la un tribunal din orașul german Ravensburg de către un cumpărător al unui automobil second-hand Mercedes C 220 CDI. El a solicitat despăgubiri de la Mercedes – Benz pentru că automobilul era echipat cu un sistem de recirculare a gazelor poluante care funcționa doar într-un anumit interval de temperatură. Când temperatura externă era mai redusă, recircularea gazelor era mai redusă, iar emisiile de oxid de azot erau mai mari.

Deși tribunalul din Ravensburg a dat dreptate posesorului de C220 CDI, a decis să apeleze la CJUE pentru a vedea dacă decizia respectivă poate fi percepută ca precedent la nivelul întregului bloc comunitar și, mai ales, cum poate fi calculată respectiva despăgubire. Concluzia avocatului general al CJUE, Athanasios Rantos, a fost clară. „Cumpărătorul unui vehicul echipat cu un astfel de dispozitiv are dreptul de a fi despăgubit de producătorul vehiculului”. În ceea ce privește calcularea despăgubirii, acesta va rămâne la latitudinea statelor membre, cu condiția să se asigure că valoarea financiară este comparabilă cu pierderile sau pagubele suferite.

Dincolo de acea opinie, este însă important de reținut că nu este obligatoriu ca decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene să reflecte afirmația avocatului CJUE. Pe de altă parte, în majoritatea cazurilor, asta se întâmplă. Oficialii Mercedes-Benz au insistat pe faptul că nu există o decizie definitivă a Curții până la această oră.